U zdravstvenom sistemu pacijent ima pravo na:
- dostupnost zdravstvene zaštite;
- obaveštenost;
- slobodan izbor;
- privatnost i poverljivost informacija;
- samoodlučivanje i pristanak;
- uvid u medicinsku dokumentaciju;
- tajnost podataka;
- pristanak na medicinski ogled;
- prigovor;
- naknadu štete;
- obaveštavanje javnosti;
- uvid u listu čekanja;
PRAVO NA DOSTUPNOST ZDRAVSTVENE ZAŠTITE
Svaki pacijent ima pravo na dostupnu zdravstvenu zaštitu u skladu sa zdravstvenim stanjem, a u granicama materijalnih mogućnosti sistema zdravstvene zaštite.
U postupku ostvarivanja zdravstvene zaštite svaki pacijent ima pravo na jednak pristup zdravstvenoj službi – bez diskriminacije u odnosu na finansijske mogućnosti, mesto stanovanja, vrstu oboljenja ili vreme pristupa zdravstvenoj službi.
PRAVO NA OBAVEŠTENOST
Pacijent ima pravo da bude informisan o dostupnim savremenim naučnim i tehnološkim mogućnostima i inovacijama u vezi sa njegovim lečenjem.
Pacijent ima pravo da unapred bude obavešten o svojim pravima na obavezno zdravstveno osiguranje, kao i o njihovom obimu, odnosno da li ostvaruje zdravstvenu uslugu bez novčane nadoknade, uz participaciju ili plaća punu cenu usluge.
Pacijent ima pravo da od zdravstvenog radnika traži obaveštenje o dijagnozi i prognozi bolesti, efektu preduzimanja ili nepreduzimanja predloženih medicinskih procedura, načinu lečenja, kao i o eventualnim posledicama predloženog tretmana.
Pacijent ima pravo da dobije sva tražena obaveštenja, na način koji je prilagođen njegovoj dobi, nivou obrazovanja i emocionalnom stanju.
Informacija o dijagnozi, toku predložene medicinske procedure i njenim rizicima može se uskratiti pacijentu samo u izuzetnim slučajevima, i to ukoliko zdravstveni radnik proceni da bi obaveštenjem znatno naškodio pacijentovom zdravlju, kada se obaveštenje daje članu porodice pacijenta.
PRAVO NA SLOBODAN IZBOR
Svaki pacijent ima pravo na slobodan izbor doktora medicine, kao i na slobodan izbor različitih medicinskih procedura, na osnovu odgovarajućih informacija o mogućim rizicima i posledicama po zdravlje pacijenta.
Pacijent ima pravo da izabere lekara sa spiska ponuđenih lekara koji mora biti istaknut u svakoj zdravstvenoj ustanovi na nivou primarne zdravstvene zaštite. Pacijent ima pravo da iz opravdanih, zakonom predviđenih razloga, promeni izabranog lekara.
PRAVO NA PRIVATNOST I POVERLjIVOST INFORMACIJA
Svaki pacijent ima pravo na zaštitu svoje privatnosti i poverljivosti svih ličnih informacija koje je saopštio nadležnom zdravstvenom radniku, uključujući i one koje se odnose na njegovo stanje zdravlja, dijagnostičke i terapijske procedure.
Zdravstveni radnik ne sme drugima licima da saopštava podatke o pacijentu. Zdravstvenom pregledu mogu prisustvovati samo zdravstveni radnici i zdravstveni saradnici. Pacijent može dati saglasnost da pregledu i preduzimanju mera nad njim prisustvuju i druga lica.
PRAVO NA SAMOODLUČIVANjE I PRISTANAK
Pacijent je slobodan da odlučuje o svemu što se tiče njegovog života i zdravlja. Za preduzimanje medicinske mere neophodna je saglasnost pacijenta, osim u hitnim slučajevima ili ukoliko je ugrožen život ili zdravlje drugih lica.
Pacijent ima pravo da odbije predloženu medicinsku proceduru iako mu je prethodno ukazano na posledice odbijanja, kao i da opozove svoj pristanak pre nego što se započne sa izvođenjem medicinske mere.
Saglasnost pacijenta za preduzimanje medicinske procedure ili njegova izjava o odbijanju moraju biti sačuvane u medicinskoj dokumentaciji.
PRAVO NA UVID U MEDICINSKU DOKUMENTACIJU
Pacijent ima pravo na uvid u svoju medicinsku dokumentaciju u kojoj moraju biti evidentirane: anamneza, dijagnoza, terapija kao i sve preduzete medicinske mere i saveti koji su dati pacijentu.
PRAVO NA TAJNOST PODATAKA
Podaci iz medicinske dokumentacije predstavljaju lične podatke o pacijentu i tretiraju se kao službena tajna.
Sva zaposlena lica u državnim i privatnim zdravstvenim ustanovama mogu biti oslobođena čuvanja tajne samo na osnovu odluke suda, ili na osnovu izričitog pristanka pacijenta, koji mora biti dat u pismenoj formi na jasan i nedvosmislen način.
PRAVO PACIJENTA NAD KOJIM SE VRŠI MEDICINSKI OGLED
Pacijent može biti podvrgnut medicinskom ogledu, pri čemu zaštita njegovog života i zdravlja imaju prednost u odnosu na interes društva i nauke.
Medicinski ogled nad pacijentom može se vršiti samo uz pismeni pristanak kome je prethodilo detaljno obaveštenje o smislu, cilju, toku, eventualnim rizicima i posledicama procedure.
Pre započinjanja medicinskog ogleda pacijent mora biti osiguran za slučaj nastanka štete i ima pravo na naknadu štete nastale usled medicinskog ogleda. Pacijent ima pravo da opozove svoj pristanak na ogled.
PRAVO NA PRIGOVOR
Pravo na prigovor je jedno od prava pacijenta predviđeno Zakonom o zdravstvenoj zaštiti.
Ovo pravo predstavlja mogućnost pacijenata da izraze svoje nezadovoljstvo pruženom uslugom, ukažu na grešku ili propust učinjen od strane zdravstvenog radnika, te da uz pomoć Zaposlenog u Institutu ili Savetnika za zaštitu pacijentovih prava reše problem i ostvare svoje pravo iz oblasti zdravstvene zaštite i zdravstvenog osiguranja.
U slučaju da pacijent smatra da mu je uskraćeno neko pravo na zdravstvenu zaštitu ili da mu je postupkom zdravstvenog radnika, odnosno zdravstvenog saradnika, uskraćeno neko od prava iz oblasti zdravstvene zaštite, može podneti prigovor pismeno ili usmeno i to:
- Zaposlenom u Institutu imenovanom za prijem prigovora pacijenata od strane direktorke Instituta, ili
- Savetniku za zaštitu prava pacijenata za grad Niš, Mirjani Popović:
- adresa: Prijezdina 1, III sprat, kancelarija 53
- radno vreme: 07.30 do 15.30
- kontakt telefon: 018/504-581
- mejl adresa: mirjana.popovic@gu.ni.rs
Savetnik za zaštitu pacijentovih prava će u roku od 5 dana, razmotriti prigovor, oceniti njegovu osnovanost, dati pravni savet pacijentu, ili ga uputiti na nadležnu ustanovu.
Pisani prigovor upućen na rad zdravstvenih radnika Instituta za lečenje i rehabilitaciju „Niška Banja” mora sadržati:
- podatak o zdravstvenom radniku na koga se odnosi prigovor (iz identifikacione kartice koju on nosi),
- datum podnošenja prigovora,
- detaljan opis razloga za podnošenje prigovora,
- podatke o podnosiocu prigovora (ime i prezime, adresa i broj telefona), a radi dostavljanja odgovora ili komunikacije sa pacijentom.
PRAVO NA NAKNADU ŠTETE
Pacijent ima pravo na naknadu štete ukoliko zdravstveni radnik ili zdravstveni saradnik u pružanju zdravstvene zaštite načini štetu na telu pacijenta, ili ako se stručnom greškom tih lica prouzrokuje pogoršanje zdravstvenog stanja pacijenta.
OBAVEŠTAVANjE JAVNOSTI
Građani imaju pravo na informacije koje su potrebne za očuvanje zdravlja, sticanje zdravih životnih navika, informacije o štetnim faktorima životne i radne sredine koje mogu imati negativne posledice po zdravlje, kao i na obaveštenje o zaštiti svog zdravlja u slučaju izbijanja epidemija.
UVID U LISTE ČEKANjA
Liste čekanja formiraju se za one medicinske procedure i intervencije za čijim pružanjem postoje veće potrebe nego što su raspoložive mogućnosti.
Formiranjem Lista čekanja obezbeđuje se pravičnost u pružanju zdravstvenih usluga u uslovima rada sa ograničenim finansijskim sredstvima, karakterističnim za skoro sve sisteme zdravstvene zaštite u svetu.
Liste čekanja formiraju same zdravstvene ustanove na osnovu kriterijuma i metodologije Instituta za javno zdravlje Srbije „Dr Milan Jovanović – Batut“.
U našoj zemlji formiranje Lista čekanja predviđeno je za medicinske intervencije i procedure koje nisu hitne:
- pregled;
- pregled CT;
- operacije katarakte sa ugradnjom sočiva;
- koronarografija;
- operacija by pass hirurgijom;
- ugradnja veštačke valvule;
- ugradnja stenta;
- ugradnja veštačkog kuka;
- ugradnja veštačkog kolena.
Ukoliko je pružanje ovih zdravstvenih usluga hitno, zdravstvene ustanove su dužne da ih pruže mimo Lista čekanja.
Nakon procene lekara da je neka od navedenih procedura neophodna, evidentiraju se lični i zdravstveni podaci osiguranika, na osnovu kojih se određuje mesto na Listi čekanja.
Jedino osoba koja je na Listi čekanja može da vidi svoje mesto na Listi (kako bi se zaštitila privatnost podataka).
Mesto na Listi čekanja može se videti u zdravstvenoj ustanovi gde se obavlja zdravstvena usluga na koju se čeka ili proverom na internet stranici Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje.
Lista čekanja Instituta za lečenje i rehabilitaciju „Niška Banja“, Niš
RFZO na svom sajtu objavljuje podatke koje dobija od zdravstvenih ustanova, koje su dužne da ažurirane Liste čekanja prosleđuju Republičkom zavodu jednom mesečno.
Mesto na Listi čekanja proverava se preko zaštićenog jedinstvenog matičnog broja građana (JMBG), čijih je prvih sedam i poslednja cifra vidljivo. Osiguranik sebe identifikuje upoređujući vidljive cifre sa odgovarajućim ciframa u svom JMBG-u.